Monday, February 15, 2010

Bagaimana menghadapi sakaratul maut



Daripada Aisyah Radhiallahu anha berkata: " aku melihat Rasulullah SAW sedang menghadapi sakaratul maut & si sisinya ada sebuah mangkuk yang berisi air,kemudia beliau memasukkan tangannya ke dalam mangkuk lalu menyapu mukanya dengan air sambil berdoa: Ya Allah! berikanlah pertolongan kepadaku untuk menghadapi kepedihan mati & sakaratul maut". H.R.Tirmizi

Hadis atas ni menceritakan betapa peritnya kepedihan sewaktu mati yang dialami sendiri oleh baginda nabi kita.Ni hadis yang dipetik dari empat puluh hadis Penawar Hati susunan Abu Ali Al Banjari An Nadwi & dihuraikan oleh Ustaz Fahmi Zamzam baru2 ni.

Dari hadis ni,ustaz menerangkan betapa orang yang mulia lagi dicintai oleh Allah merasa keperitan mati lagikanlah kita hambanya yang sering membuat dosa.Menurut ustaz, cara seseorang tuk mati dalam keadaan Husnul Khatimah ialah dengan doa & usaha.& ramai umat akhir zaman ni akan mati dalam keadaan terkejut sebagai contoh yang disebutkn oleh ustaz,semalam kita jumpa dengan seseorang tengok2 esoknya dah mati.tulah namanya mati terkejut walhal kadang2 baru je berbual kat warung kopi petang tu dah mati.Waspadalah kita,mati itu pasti,MATI ITU TAK AKAN DICEPATKAN @ DILAMBATKAN WALAUPUN SATU SAAT.

Ustaz juga ada mengkisahkan tentang kehidupan seorang hamba Allah yang berniaga di negeri Arab yang mana kehidupannya selalu menyebutkan tentang niaganya. & yang paling menyadihkan akhir kalamnya adalah apa yang dia selalu sebutkan,NAUZUBILLAHI MIN ZALIK....ni kisah benar walaupun pak imam dok sebelah dia sambil mengajar Syahadah tapi dia tetap sebut benda tu.& last dia mati dalam keadaan tu.

Tulah kehidupan manusia,apa yang selalu disebutkannya maka tulah akhir kalamnya.kalau dia selalu sebut Allah maka InsyaAllah dia akan mati dengan kalam Allah,& kalo sebaliknya maka NAUZUBILLAH.banyak lagi ustaz Fahmi terangkan tapi InsyaAllah akan dikongsikan pada post2 akan datang InsyaAllah.. Jadi sama2lah amalkan doa ini moga2 kita selalu mati dalam keadaan khusnulkhatimah... ALLAHUMMAKHTIMLANA BI HUSNILKHATIMAH WALA TAKHTIM'ALAINA BI SUIL KHATIMAH... Aamiinn ya rabbal alamiin... Moga2 boleh dijadikan ibrah...

No comments:

Post a Comment