Sunday, February 21, 2010

Kenapa nak malu

Sesungguhnya malu itu sebahagian dari iman..

dah biasa dengar dahpun kata-kata kat atas ni.Tapi bila pikiaq nalik,eeii ckp kedah la pulak,ramai yang salah maksudkan dengan kata-kata ni... Biasa orang akan kata malulah nak buat baik,nanti orang kata aku riak.ada juga yang kata:malu lah aku nak buat depan orang ni dia dalah baik aku bese je.& ada jugak yang jadi penghalang orang buat baik,tak taulah penyakit apa ada dalam diri dia ni contoh:ko tengok mamat tu buat baik,hah riak r tu,nak tunjuk-tunjuk kat oranglah tu supaya orang kata dia baik.Hah sedar tak kawan-kawan,asbab dari apa yang kita buat tu menyebabkan orang lain malu tuk buat baik.Cuba fikir2kan sejenak nanti kamu akan dapati apa yang saya cakap ni benar.

Sahabat2,ada satu cerita betol.kisah benar dari seorang ustaz.kawan beliau waktu dalam kereta api dok bca Al-Quran,tak nak membazir masalah katakan.Kat depan dia ni ada sorang kakak pakai baju seksi terseksa.Kakak tu jadi gelisah bila dia baca quran.Kakak tu pun bangun pastu cakap: Adik,adik tak malu ke baca quran dalam train ni?..

Jeng2...jeng...

Hah tengok? tak ke malu tu disalah ertikan? Orang lebih malu buat baik @ tegur benda-bebda baik dari buat maksiat atau pakai baju tak cukup kain bagi kakak tadilah,maf bukan nak kata tak baik tapi kisah benar dari ustaz tu.Fikir betol2,sapa sepatutnya tegur sapa? & sapa sepatutnya malu?

Sahabat2...

Sebenarnya,kita tak perlu risau orang lain..Kita tekad dalam hati apa yang aku buat ni tuk cari keredhaan Allah @ pandangan Allah bukan pandnangan manusia.Ikhlas kan hati,buat kerana Allah jangan takut riak & tak perlu malu buat baik tapi malulah buat jahat @ maksiat.jangan salah ertikan malu tu..Lagi2lah kalau kat CFS dan sebagainya... Lebih baik mengharap diri sebelum mengharapkan orang lain sebab tu lagi mudah.. Tapi apa yang ana caka ni lebih fokus pada diri sendiri dari orang. Doa2lah sama2 berjaya..

Hah tak ingat pulak nak sambung apa yang ustaz ckp,InsyaAllah t sambung lain entry..

Salamunalaikum..

3 comments:

  1. yup..thats rite dude~
    betul r sgt2...hehe.. (=

    ReplyDelete
  2. salam pamdai cakap kedah :) , ni mesti bekenan kat org kedah..

    ReplyDelete
  3. salam baru belajar...;-)Nta gak yang ajar dulu..

    ReplyDelete