Sunday, June 20, 2010

tarbiyah,,,, apa tu????

kadang-kadang kita sering sebut bestnya dapat tarbiyah. tapi kadang-kadang kita lupa apa sebenarnya tarbiyah tu?nak mendefinasikannya memang mudah tapi nak praktikkannya cukup payah..

Allah sebut dalam Al-Quran adakah kamu mengira kamu telah beriman sedangkan kamu masih belum diuji?

apa sebenarnya ujian ni? apa dia?

ujian nilah tarbiyah dari Allah, mari kita ingat semula kata2 ustaz kat sekolah mesti ada sebut nabi-nabi ni tiada siapa yang ditarbiyah kecuali Allah.. temgok balik ketika Rasulullah,beliau diuji dengan kematian bapanya kemudian bapa saudaranya & akhirnya beliau mengembala kambing..

dalam kisah Rasulullah ini betul2 ada pengajaran kalau kita sungguh2 hayati..yang mana dikatakan kambing ni adalah binatang yang cukup susah digembala.. Di sinilah Allah tarbiyah nabi dengan sifat sabar..

begitulah dengan kita,Allah uji kita untuk tarbiyah kita... mesti kita ada pengalaman ketika tunggu bas..btol tak?

ok waktu tu kalau betul2 kita lihat,di situ ada elemen sabar samada kita ni maki2 ataupun bersangka baik..

kadang2 setengah orang tu cepat sangat melatah,cubalah buat bersabar & tenang & berzikir...mudah sangat nak kluarkan kata2 kesat & mencaci,cuba kita ingat Allah tak ke kita ni akan dapat pahala yang mana elaun tu akan dapat di bank2 akhirat kita..

kadang terdetik perasaan pelik kenapa manusia ni mudah sangat mencarut,x teringin kita menjadi seperti sahabat nabi yang mana apabila diuji mereka menganggap nilah kaffarah dosa bagi mereka tp apabila diberi nikmat nilah tanda kehancuran bagi meraeka...

sahabat2 fikir dalam2 maksud kata2 tu,kita ni hidup x lama,ilmu dahlah x banyak lepas tu nak sombong pulak,apa yang kita akan dapat?? nak kata bijak x bijak nak kata kaya x kaya,nak kata hebat tak hebat.. Allah tulah yang hebat..janganlah terlampau sangat rasa diri ni hebat,kita ni x lain umpama tanah yang mana akan kembali ke tanah jua..

janganlah cepat melatah,cuba didik diri bersabar.. dah tiba dah masa tuk kita ni matang... hati kita ni memang kena ketuk banyak sikit biar dia sedar kita ni x boleh remaja dah..tengok kat TV,Radio,movie hancur semua remaja terutama Remaja...


mana dia AL-FATEH yg kedua???tak kan kita hanya nak menunggu?? dah tiba masa tuk kita bangkit & rasa sakitnya dakwah...biarlah kita ni didik jiwa kita ni dengan kesusahan biar dia jadi sebati & kental..

jadi moga ada ibrah..

No comments:

Post a Comment